برنامه نویسی و نرم افزار های سفارشی

انجام پروژه های تجاری حسابداری مدیریتی و انبار داری و دانشجویی

انجام پروژه های تجاری حسابداری مدیریتی و انبار داری و دانشجویی

انجام پروژه های تجاری براساس سیستم کاری مشتری و مخصوص تمام صنف ها
انجام پروژه های دانشجوی
اموزش برنامه نویسی
طراحی نرم افزار بر اساس سلیقه کاری مشتری

بایگانی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

نرم افزار جامع مدیریت رستوران و اغذیه ها

کبی3

قابلیت ها و امکانات نرم افزار:

مدیریت فروش

مدیریت پرسنل و تعین سطح دسترسی

مدیریت دسته چک ها

مدیریت حساب دفتری

مدیریت انبار

مدیریت کالا و فاکتور ها

صدور فاکتور برای مشتری و اشپزخانه

مدیریت بدهکاری و بستان کاری

مدیریت مشتری ها و مشترکین

لیست خرید مورد نیاز روزانه

ثبت و مدیریت هزینههای روزانه

تعریف و مدیریت انواع صندوق

نمودار های فروش

دفترچه یاداشت

دفترچه تلفن

گزارش گیری هرکدام از ایتم های بالا داری گزارش گیری های جامع و مفصل می باشند

داری سیستم اخطار

تعریف انواع حساب

و چندین ایتم کاربردی دیگر

جهت دریافت دموی نرم افزار با شماره زیر تماس حاصل فرمایید

کبابی2
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۵۸
mozafar rahimi

خیلی از افراد مبتدی و علاقه مند به برنامه نویسی این سوال را همواره از کهنه کارها می پرسند. برای یادگیری برنامه نویسی از کجا شروع کنم ؟ چه زبانی بهتر است ؟ کدام زبان برنامه نویسی از همه محبوب تر و کدام یک بازار کار خوبی دارد ؟ در این مقاله به صورت مختصر و مفید به این گونه سوالات پاسخ می دهیم.

برنامه نویسی مبحثی ست که کم و بیش همه افراد علاقه مند به دنیای فناوری اطلاعات به آن اشتیاق دارند. گاهی این علاقه آنقدر زیاد می شود که فرد تصمیم می گیرد تا شروع به یادگیری برنامه نویسی کند. اما وقتی وارد دنیای برنامه نویسی می شوند با کوهی از سوالات و زبان های مختلف روبرو میشوند که انتخاب راه برای آنها بسیار سخت می شود.
از کدام زبان شروع کنم ؟ کدام زبان بهتر است ؟ کدام زبان پول ساز تر است؟ و ...
در این مقاله 10 فاکتور مهم برای شروع برنامه نویسی ذکر می شود تا کمکی برای شما در انتخاب راه باشد.

programong

.
1- پیش نیازها :
قبل از شروع به یادگیری کدنویسی ابتدا پیش نیازهای مربوط به برنامه نویسی را خوب یادبگیرید. یک برنامه نویس هنگامی موفق می شود که قدرت تجزیه و تحلیل یک سیستم را داشته باشد. بتواند مسائل را به خوبی حل کند. با مفاهیمی چون الگوریتم و فلوچارت غریبه نباشد. یک برنامه نویس خوب باید بتواند بهترین الگوریتم را برای کد خود طراحی کند. شاید شما بتوانید یک برنامه را با چندین روش بنویسید ولی بهترین روش الگوریتمی ست که فاکتورهایی مانند سرعت، دقت، امنیت و ... را داشته باشد.
2- مفاهیم فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) :
شما به عنوان یک برنامه نویس باید با مفاهیم IT آشنا باشید. مثلا کدهای شما چگونه اجرا می شوند ؟ چگونه به� سمت سرور می روند ؟ پروتکل چیست ؟ مفسر با کامپایلر چه تفات هایی دارند؟ نرم فزار، سخت افزار، شبکه و ... �
3- انتخاب زبان مناسب:
زبان های زیادی برای برنامه نویسی وجود دارند. ولی تقریبا می توان گفت که سینتکس و یا دستور اکثر زبان های برنامه نویسی مشابه زبان C++ (سی پلاس پلاس) است. پس پیشنهاد می کنم اگر مبتدی هستید این زبان را کامل یاد بگیرید.
4- استفاده از محیط برنامه نویسی مناسب :
اگر مبتدی هستید حتما از ساده ترین محیط ها و ویرایشگرهای متن برای کدنویسی استفاده کنید. محیط های حرفه ای جهت برنامه نویسی، افراد مبتدی را تنبل می کند. محیط های حرفه ای دستورات رو بعد از ورود یک حرف برای شما تایپ می کند و اینگونه می شود که عملا قدرت تایپ دستورات از شما گرفته و شما به نوعی در تایپ دستورات تنبل بار می آیید و در آینده با قواعد و دستورات بیگانه می شوید و همچنین در رفع خطاهای برنامه خود دچار مشکل می شوید.
5- زبان انگلیسی تخصصی :
زبان بین المللی در رشته IT انگلیسی ست. هر چقدر به زبان انگلیسی (تخصصی رشته IT) مسلط تر باشید، یادگیری و رفع خطا برای شما آسان تر خواهد بود. این علم هر روز در حال پیشرفت است و شما هم مجبورید هرروز مقالات و یا کتابهایی به زبان انگلیسی بخوانید. پس برای تقویت زبان تخصصی خود تلاش بیشتری کنید.
6- جهت دادن به مسیر:
تقریبا زبان های برنامه نویسی به دو دسته تقسیم می شوند.
�زبان های برنامه نویسی دسکتاپ� برای اجرا در سیستم عامل های مختلف. مانند نرم افزارهای اتوماسیون اداری، ماشین حساب، پخش ویدیو و برنامه های موبایل و غیره
زبان های برنامه نویسی تحت وب : که به منظور وب نویسی طراحی و توسعه داده شده اند. مانند شبکه های اجتماعی ، فروشگاه ها اینترنتی و ...
سعی کنید برای شروع،� مسیر درست را برای ادامه انتخاب کنید و ببینید به کدام یک از این نوع زبان ها علاقه دارید.
7- نا امید نشوید:
از ابتدا تا انتها بارها پیش می آید که برنامه شما دچار خطاهایی می شود که رفع آن برای شما بسیار دشوار می شود. این باعث می شود که شما از ادامه کار منصرف شوید و با خود بگویید که استعداد کافی برای یادگیری و ادامه را ندارید.
هیچ گاه هنگام بروز خطا در برنامه خود نا امید نشوید. بلکه خوشحال هم باشید. چون قرار است مطلب و تکنیک جدیدی یاد بگیرید.
متن خطای خود را گوگل کنید. در انجمن ها� و وبسایت های مربوطه ثبت نام کنید و علت را از حرفه ای ترها بپرسید.
یکی از انجمن های جهانی� برنامه نویسی ، وب سایت stackoverflow است. سوال خود را آنجا مطرح کنید.
8- متوقف نشوید و هر روز تمرین کنید :
یکی از عوامل موفقیت در برنامه نویسی تمرین زیاد به صورت مداوم و روزانه است. به هیچ وجه تمرین را متوقف نکنید و فاصله زمانی زیاد بین تمرین ها نندازید. ساده ترین پروژه ها و الگریتم ها را از اینترنت دریافت کنید و خودتون روش فکر کنید و کد بزنید .
9-� بهترین زبان برای بازار کار:
اگر� شما به هر زبانی به طور حرفه ای مسلط باشید، مطمئن باشید که همیشه فرصت استخدام در همه جا را دارید. پس بعد از انتخاب مسیر یک زبان را جهت یادگیری انتخاب کنید و در آن حرفه ای شوید. وقتی یک زبان را به طور کامل فراگرفتید، یادگیری دیگر زبان ها بسیار ساده تر خواهد شد.
سعی کنید برکه ای باشید به عمق ده متر، نه اقیانوسی به عمق ده سانتی متر
10-� انتخاب بهترین اساتید و وسایل کمک آموزشی:
یک استاد و یا یک کتاب خوب می تواند علاقه شما را به برنامه نویسی بیشتر کند و بلعکس.
انتخاب درست منابع آموزشی جهت یادگیری می تواند ضمن ارائه مسیر درست برنامه نویسی به شما ، علاقه و امید شما را به این مبحث بیشتر کند






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۰
mozafar rahimi
چهار زبان برتر که یادگیری انها ضروری می باشد و باید انها را یاد گرفت انتخاب این چهار زبان برنامه نویسی بسته به شغل و خواسته می باشد

1 – برای طراحان اپلیکیشن موبایل : Java، Swift و C#

در حال حاضر زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان بزرگترین و مهمترین زبان برنامه نویسی برای تقریبا تمامی برنامه های کاربردی موبایل ارزیابی میشود. به ویژه آنکه برنامه های اندروید به عنوان پر مخاطب ترین سیستم عامل موبایل اغلب با این زبان طراحی میشوند. البته این زبان برنامه نویسی چندان کنترلی بر روی ارتباطات Low-Level (ارتباط مستقیم با سخت افزار) ندارد اما بدون فراگیری آن بخش اعظمی از فرصت های خود را از دست خواهید داد.

بعد از آن باید به زبان برنامه نویسی نو پا به نام Swift اشاره کرد. زبانی که از سوی شرکت اپل و بر مبنای مفاهیم متفاوت قرض گرفته شده از زبان های برنامه نویسی مانند Objective-C، Ruby و Python طراحی شده است. اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن و نرم افزار برای iOS و OS X هستید، شدیدا به این زبان برنامه نویسی نیاز خواهید داشت.

البته این زبان به سادگی Java نیست اما دستور و گرامر یا Syntax آن به راحتی قابل درک است و همچنین به شدت متفاوت با C/C++ و پایتون:


بر

در این میان نباید از زبان های قدرتمند مایکروسافت یعنی مجموعه زبان های .NET و پیشرو ترین آنها یعنی C# نیز غافل بود. هر چند این زبان مخصوص به طراحی App های موبایل طراحی نشده است، اما ابزارهای فوق العاده مایکروسافت برای برنامه نویسی App های ویندوز و ویندوز فون در Visual Studio سهولت کار برای طراحی این ابزارها را دو چندان ساخته است. به ویژه آنکه فراگیری C# یا هر کدام از زبان های دیگر .NET مانند VB یا F# شما را به یک توسعه دهنده سیستمی قوی تبدیل خواهد کرد.



2 برای آنها که به دنبال یادگیری ساده و فوری هستند : Python

پایتون جزو زبان های برنامه نویسی است که اخیرا ارزش و اهمیت آن به شدت بروز و نمود یافته است. این زبان توانسته است قدرت های خود را به رخ سایر زبان های دیگر از جمله سایر زبان های Script بکشاند تا جایی که اکنون مایکروسافت در Visual Studio ابزاری مختص به پایتون قرار داده است:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

بسیاری از ابزارهای تحت وب با این زبان فوق العاده طراحی شده اند و همچنین موتور بسیاری از بازی های معروف مانند Sims 4 توسط این زبان نوشته شده است زیرا این زبان قادر به حرکت فوق العاده سریع در میان حجم عظیمی از داده ها است. همچنین از دستور بسیار ساده ای برخوردار است که تقریبا هر فردی در مدت زمانی اندک قادر به فراگیری و تسلط بر آن است. در نتیجه اگر به دنبال یادگیری یک زبان قدرتمند در مدت زمانی کوتاه برای کد نویسی هستید، پایتون بهترین گزینه برای شما است، به ویژه آنکه یک زبان داینامیک نیز میباشد که دشواری های زبان های استاتیک مانند زبان های خانواده C را نیز ندارد.



3 – برای علاقمندان به خلق شگفتی : C++

شاید سخن گفتن از زبانی که حتی پیش از اختراع مودم های Dial Up به وجود آمده در سال 94 و 2015 کمی مسخره به نظر آید اما C++ هنوز نیز یکی از قدرتمند ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی است.

قطعا برنامه نویسی به این زبان نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است و از توان بسیاری از افراد خارج. اما نتایج حاصل از این مجاهدت به شدت متعالی و ممتاز است. اول از همه آنکه همه کد هایی که به زبان C++ می نویسید، بسیار سریع تر از زبانهای سطح بالا یا High Level همچون C# یا جاوا و پایتون اجرا میشود و دوم آنکه هیچ نیازی به نوشتن تمامی پروژه به این زبان نیست بلکه شما میتوانید کد ها و ماژول های خود در بین بسیاری از پروژه های فعلی و آیند به اشتراک بگذارید:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

از سوی دیگر احاطه این زبان به سخت افزار و توابع API کد نویس را قادر به خلق شگفتی میکند و کار با داده ها و ورودی ها و خروجی های نرم افزار شاید در هیچ زبانی به اندازه C++ قدرتمند نیست. طراحی نرم افزارهایی با ساختار C البته نیازمند صرف زمانی زیاد است اما نتایج کار و منابع اندکی که برای اجرای نرم افزار مورد نیاز خواهد بود، ارزش این صرف وقت را خواهد داشت.



4 – برای برنامه نویسان شرکتی : R

این زبان برنامه نویسی که با حرف انگلیسی R خودنمایی میکند، به ویژه برای برنامه نویسانی طراحی شده است که نیازمند تولید نرم افزارهایی برای داده کاوی در حجم عظیمی از داده ها و نمونه های آماری است. ای نزبان 22 سال پیش طراحی شده اما تا به امروز همچنان توسعه یافته است:

چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری آنها بود

زبان برنامه نویسی R با ساختار منطقی خاص خود برای واکاوی و جستجو و همچنین تحلیل پایگاه های داده عظیم مناسب است و برنامه نویسان از این زبان برای طراحی ساختارهای تصمیم گیری و مدیریت منابع شرکت ها استفاده میکنند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۵۰
mozafar rahimi

رتبه بندی

آیا شما هم علاقه­‎مند به یادگیری یک زبان برنامه­‎نویسی جدید هستید؟ احتمالا گوگل را برای مقایسه­‎ی انواع زبان­‎های برنامه­‎نویسی موجود زیرو رو کرده­‎اید ولی هنوز در انتخاب زبان مناسب سردرگم هستید. اگر جواب شما مثبت است خواندن این مطلب را به شما توصیه می­‎کنیم.

برای دستیابی به مقایسه­‎ای مناسب بین زبان­‎های برنامه­‎نویسی موجود، از منابع اطلاعاتی زیادی می­‎توان استفاده کرد. این منابع شامل مخزن­‎های کد (Code Repositories) مانند GitHub، انجمن­‎های سوال و جواب، تبلیغات مشاغل، تگ­‎های شبکه­‎های اجتماعی، میزان بازدید از دوره­‎های آموزشی هرکدام از زبان­‎ها و بررسی مقالات توسعه­‎دهندگان وب هستند. هرکدام از این منابع مزایا و معایب خود را دارند و به‎­طور دقیق نمی­‎توان به آنها استناد کرد، ولی تا حدود زیادی به ما در انتخاب صحیح زبان­‎برنامه نویسی مناسب کمک خواهند کرد.

در ادامه به بررسی برخی از این رتبه­‎بندی­‎های انجام شده می­‎پردازیم.

GitHut

سرویس GitHut منبع جدیدی است که 2.2 میلیون مخزن کد فعال GitHub را آنالیز می­‎کند. طبق آمار این منبع ده زبان اول به شرح زیر هستند:

  1. JavaScript
  2. Java
  3. Python
  4. CSS
  5. PHP
  6. Ruby
  7. C++
  8. C
  9. Shell
  10. C#

githut, programming compare languages 2015

RedMonk

طبق مقاله­‎ی منتشر شده در ژانویه 2015 در RedMonk رتبه­‎های اول براساس میزان فعالیت در GitHub و Stack Overflow به ترتیب به زبان­‎های زیر اختصاص داده شده­‎اند:

  1. JavaScript
  2. Java
  3. PHP
  4. Python
  5. C#
  6. C++
  7. Ruby
  8. CSS
  9. C
  10. Objective-C

RedMonk, compare programing languages 2015, partizanweb

محور عمودی میزان محبوبیت را در Stack Overflow براساس تعداد تگ نشان داده و محور افقی میزان محبوبیت در GitHub براساس تعداد پروژه‎­ها را نشان می­‎دهد.

Jobs Tractor

سایت Jobs Tractor با رصد و آنالیز هزاران توییت منتشر شده در توییتر مربوط به مشاغل و زبان­‎های برنامه نویسی رتبه­‎بندی زیر را ارائه می­‎دهد:

  1. Java
  2. Objective-C
  3. PHP
  4. SQL
  5. Java (Android)
  6. C#
  7. JavaScript
  8. Python
  9. Ruby
  10. C++

 

TOIBE Index

سرویس TOIBE Index با بررسی تعداد مهندسین این حوزه، دوره­‎های آموزشی و رتبه­‎بندی موتورهای جستجو رنکینگ زیر را ارائه می­‎کند:

  1. C
  2. Java
  3. Objective-C
  4. C++
  5. C#
  6. PHP
  7. JavaScript
  8. Python
  9. Visual Basic.NET
  10. Visual Basic

چند نکته درمورد آمارهای ارائه شده:

GitHut و RedMonk به دلیل اینکه منبع اطلاعاتی­شان GitHub بوده آماری شبیه به هم ارائه داده­‎اند. هردو، مخازن کد با دسترسی عمومی را بررسی کرده و از بررسی مخازن Private خودداری کرده‎­اند که این باعث می­شود آمارشان به سمت زبان­های Open Source متمایل شود.

TOIBE نیز تحت تاثیر موتورهای جستجو قرار گرفته است. شاید به همین دلیل زبان C را در صدر این آمار می­‎بینیم. زبان C در سال 1969 توسعه یافت و از سالیان گذشته مقالات زیادی از آن در وب موجود است. و احتمالا به همین دلیل نیز زبان­‎های جدیدتری مانند Ruby رتبه­‎های پایین­‎تری را کسب کرده­‎اند.

بررسی منابع آموزشی نیز به­‎طوری خاص آمار را تحت تاثیر قرار داده‎­اند. برای مثال، زبان پایتون (Python) به طور عمده در اکثر دوره­‎ها و کلاس­‎های آموزش برنامه‎­نویسی (خارج از ایران) یاد داده می­‎شود. ولی مشاغل مرتبط با پایتون به نسبت PHP و Ruby بسیار کمتر هستند.

نکته­‎ی دیگر اینکه CSS را نمی­‎توان یک زبان برنامه­‎نویسی در نظر گرفت ولی بدلیل استفاده­‎ی مهم آن در طراحی وب، درمنابع از آن به عنوان زبان برنامه­‎نویسی یاد شده است.

به هرصورت با مشاهده­‎ی آمار و بالاتر بودن نسبی رتبه­‎ی زبان­ه‎ای تحت وب به نسبت زبان­ه‎ای دسکتاپ، به دو نکته­ باید توجه داشت:

  1. یک وب­‎سایت یا نرم­‎افزار تحت وب به تکنولوژی­‎ها و زبان­‎های وابسته­‎ی زیادی نیاز دارد و احتمالا این باعث می­‎شود زبان­ه‎ای تحت وب به طور کلی بالاتر از زبان­‎های دسکتاپ قرار بگیرند.
  2. شما می­‎توانید به سرعت و فقط در چند خط کد در زبان­‎های CSS، PHP، Ruby و پایتون کارتان را انجام دهید (بسته به نوع پروژه). درصورتی که زبان­‎های C، C# و جاوا از این قاعده مستثنی بوده و شاید این باعث می­‎شود کمتر در پروژه­‎های بزرگتر مورد استفاده قرار گیرند.

بررسی­‎ها به شما چه می­‎گویند؟

«بهترین» زبان برنامه‎­نویسی وجود ندارد.

ضمنا تعداد کمی برنامه­‎نویس هستند که فقط به یک زبان مسلط باشند.

برای مثال اگر انتخاب شما جاوا اسکریپت باشد، شما به نتیجه­‎ی خوبی نخواهید رسید مگر اینکه با HTML، CSS و جنبه­‎هایی از مرورگرهای وب آشنایی داشته باشید. در انتخاب زبان­‎های سمت سرور مانند PHP، Ruby و ASP.NET باید اطلاعاتی درمورد وب­‎سرور، HTTP، پایگاه­‎های داده­‎ی SQL یا غیر SQL و گاهی اوقات نیز XML و JSON داشته باشید.

با این اوصاف کدام زبان را باید یاد بگیریم؟

بررسی­ های ارائه شده ­می­‎توانند به ما کمک کنند اما حرفه­‎تان را با استناد به آنها پایه­‎گذاری نکنید. برای اینکه یک برنامه­‎نویس عالی شوید تنها یک راز وجود دارد و آن اینکه: «دست به کار شوید و چیزی بسازید»

ابتدا مشکل یا مسئله­‎ای را پیدا کنید. مخصوصا مسئله­‎ای که به آن علاقه دارید یا به نوعی به شما سود می­‎رساند. این مسئله می­‎تواند ساخت یک وب­‎سایت شخصی، مدیریت هزینه­‎های مالی­‎تان یا ارسال توییت­‎های تصادفی به فالوئرهایتان باشد. اطمینان یابید اهدافی که تعریف کرده­‎اید قابل دستیابی هستند. در ابتدای راه، تعیین اهدافی مانند ساخت یک بازی Call of Duty جدید یا نسخه­‎ای جدید از Wordpress غیر عاقلانه خواهد بود!

بعد از گذر از این مرحله، باید زبان مناسب را انتخاب نمایید. ممکن است چندین انتخاب داشته باشید. دراین صورت به میزان موجود بودن منابع آموزشی آن زبان نیز توجه داشته باشید.

در مرحله بعد و پس از انتخاب زبان مناسب، اقدام به حل مسئله کنید. می­توانید از گوگل، قطعه کدهای آماده و پرسش از برنامه­‎نویسان دیگر کمک بگیرید ولی انتظار نداشته باشید آنها جواب کامل را به شما بگویند. پروژه­‎ی شما یکتاست (یا باید باشد) و تنها یک نفر می‎­تواند به شما کمک کند تا آن را حل کنید و آن خود شما هستید.

در آخر، انتظار نداشته باشید یک شبه برنامه­‎نویس قهاری شوید. برای برنامه­‎نویس شدن باید زمان صرف کنید و به دنبال یادگیری تکنولوژی­‎های جدید باشید. دوره‎­های آموزشی زیادی سرتاسر وب وجود دارند که بسیاری از آنها رایگان بوده و می­‎توانید از آنها استفاده کنید.

بطور خلاصه، انتخاب یک زبان برنامه­‎نویسی با هدف حل تمارین دانشگاه و یا شروع یک حرفه به احتمال زیاد منجر به عدم موفقیت شما خواهد شد. بهتر است زبانی را با این هدف انتخاب کنید که یک مسئله­‎ی واقعی و تعریف شده را حل می­‎کند. زیاد نگران این نباشید که زبان انتخابی در بین 10 زبان برتر نیست؛ زیرا اکثر زبان­‎ها از نظر مفاهیم شبیه به یکدیگر بوده و مهارت­‎های شما قابل انتقال به زبان دیگری خواهد بود.

مهم‎­ترین نکته این است که از انتخاب­‎های خود نگران نباشید: فقط چیزی بسازید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۴۲
mozafar rahimi


programing

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۳۱
mozafar rahimi

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی را می توان به یک بازی هوش تشبیه کرد ، بازی بر روی داده ها و متغیرها با استفاده از دستورات و ابزارهای برنامه نویسی که در اختیار ما گذاشته شده است . در این بازی ابتدا باید ابزراهای مورد نیاز خود ، جهت نوشتن برنامه ای خاص را انتخاب کرده سپس باید ابزارها را به گونه ای در کنار هم قرار دهیم و به گونه ای با ابزارها بر روی داده ها و متغیرها کار کنیم تا به هدف مورد نظر برسیم . بنابراین باید در ابتدا ، شناخت کافی بر روی ابزارها و کاربرد آنها داشته باشیم که تجربه نشان داده این یادگیری برای دانشجویان ، چندان دشوار نیست و اکثر دانشجویان قادر به درک ابزارها و دستوراتی مانند if یا while و غیره می باشند . اما نکته مهم این است که پس از تسلط بر روی ابزارها ، تازه بازی آغاز می شود و ما تنها بر قوانین بازی و ابزارهای موجود شناخت پیدا کرده ایم . اینجاست که برخی دانشجویان دچار مشکل می شوند و قادر به استفاده مناسب از ابزارها و بسط دادن آنها در کنار یکدیگر جهت رسیدن به هدف نهایی برنامه نمی باشند . در این مرحله دانشجویان باید دارای یک روحیه الگوریتمی شوند بدین معنی که توانایی تفکیک مراحل ، جهت رسیدن به پاسخ را داشته باشند . کمتر دانشجویی است که بدون تمرین و ممارست به این روحیه دست پیدا کند . از علائم ورود یک دانشجو به دنیای برنامه نویسی شوق و اشتیاق او جهت یافتن تمرینهای جدید برنامه نویسی است و چنین دانشجویی با پشتکار خود می تواند یک برنامه نویس حرفه ای شود

آشنایی با چند زبان برنامه نویسی :

 لیسب:

 یک زبان برنامه‌نویسی رایانه است که در سال ۱۹۵۸ به وسیلهٔ جان مک‌کارتی ابداع شده است. این زبان، مانند زبان برنامه‌نویسی پرولوگ، بیشتر برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه زبان لیسپ از نحو ساده‌ای برخوردار است، تجزیه و پیاده‌سازی آن نسبتاً با سهولت انجام می‌شود.

متن برنامه‌های لیسپ عموماً از نمادها و لیست‌هایی از نمادها تشکیل می‌شود و بدین خاطر است که این زبان لیسپ (مخفف پردازش لیست) نامیده شده است. یکی از ویژگی‌های جالب زبان لیسپ این است که خود برنامه‌های لیسپ نیز لیست هستند و بنا بر این، می‌توان با برنامه‌ها به عنوان داده‌ها رفتار کرد و یا داده‌ها را به عنوان برنامه ارزیابی نمود.

لیسپ دارای گویش‌های مختلفی است که بعضی از آنها دارای قابلیت‌های شیءگرا نیز هستند. از این میان می‌توان به کامن لیسپ اشاره کرد.

  سی نام فارسی عدد ۳۰ است.

زبان برنامه‌نویسی سی یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه‌ای است.

سی (Si) نماد شیمیایی سیلیکون است.

زبان برنامه‌نویسی ++ : C

 (تلفظ می شود: سی پلاس پلاس) یک زبان برنامه‌نویسی کامپیوتری سطح بالا و عمومی (با کاربرد های متنوع) می باشد. این زبان از تمام روش های مرسوم برنامه نویسی از قبیل برنامه‌نویسی شی‌گرا، برنامه نویسی ساخت یافته و برنامه نویسی پایه پشتیبانی می کند.

زبان ++C در سال ۱۹۸۳ در آزمایشگاه های بل (Bell Labs) و بر مبنای زبان سی با افزودن امکانات برنامه نویسی شی گرا ساخته شد. این زبان از حوالی سال ۱۹۹۰ میلادی یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی به شمار می رود که برای برنامه نویسی سیستمی و برنامه نویسی ویژوال (بر مبنای GUI) در محیط های مختلف از قبیل ویندوز و لینوکس به صورت وسیع به کار می رود.

جاوا:

 امروزه یکی از متداول ترین زبان های برنامه نویسی جهان است. این زبان از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به ++C دارد ولی در اصل می توان تفاوت های بنیادین زیادی را برای آنها بر شمرد. بر خلاف بسیاری دیگر از زبان های کامپایلری که سورس کد آنها پس از کامپایل شدن به باینری یک ماشین حقیقی ترجمه می شود، برنامه های جاوا پس از کامپایل شدن به باینری ماشینی به نام ماشین مجازی جاوا یا JVM ترجمه می شود. این کد باینری را بایت کد می گویند. ماشین مجازی جاوا عمدتا بصورت نرم افزاری پیاده سازی می شود ولی پیاده سازی های سخت افزاری یا ترکیبی (بیشتر به صورت کمک پردازنده) از آن نیز وجود دارد. استفاده از ماشین مجازی یک روش مدرن در زبان های برنامه نویسی محسوب می شود و مزایای زیادی دارد. ماشین مجازی جاوا می تواند امنیت اجرای برنامه ها را تضمین کند و حق دسترسی های مختلفی برای برنامه ها در نظر بگیرد. همچنین ماشین مجازی جاوا سازگاری اجرای برنامه های جاوا را تحت سیستم عامل های مختلف حفظ می کند. یک باور غلط در بین بسیاری از مردم این است که برنامه های نوشته شده به زبان جاوا کندتر از برنامه های نوشته شده به زبان های کامپایلری اجرا می شود، در حالی که سرعت اجرای یک برنامه جاوا کاملا بستگی به نحوه پیاده سازی ماشین مجازی دارد. ماشین های مجازی جدید جاوا معمولا از تکنیکی به نام کامپایل در زمان لازم یا JIT استفاده می کنند. در این روش در هنگام اجرای برنامه بایت کد ابتدا به کد باینری ماشینی حقیقی که بر روی آن اجرا می شود ترجمه می شود و سپس باینری ترجمه شده بر روی ماشین اصلی اجرا می شود. در این فرآیند ماشین مجازی می تواند بهینه سازی های خاص ماشین حقیقی را بر روی کد انجام دهد که در برخی موارد باعث می شود برنامه های جاوا حتی سریع تر دیگر زبان های کامپایلری اجرا شود.

سی‌شارپ:

 همچون زبان برنامه‌نویسی جاوا زبانی‌ست شئ‌گرا و بسیار سطح بالا (high level). محصول شرکت Microsoft و بر پایه .NET از آنجایی که شئ‌گرائی و سطح بالا بودن از ابزارهای مدیریّت مؤثّر و کارآمد پیچیدگی در فضای پیچیدۀ اینترنت مدرن می باشند، در واقع می‌شود جاوا و سی‌شارپ را از جمله زبان های اصلی برای ایجاد و انجام برنامه‌های کاربردی تحت وب (web applications) و خدمات وب دانست.

بر اساس ادّعای شرکت مایکروسافت، این زبان در سال 2000 توسط تیمی به سرکردگی آندرس هلزبرگ و نیز سکات ویلتاموث ساخته شد. سی‌شارپ که فقط برای دات نت است در مجموعه NET Platform SDK. ارائه گردید که در محیط های برنامه نویسی استودیوی بصری دات نت (Visual Studio .NET)، در نسخه‌های 2003 و 2005 آن موجود است. دستورات زبان سی‌شارپ مانند جاوا سطح بالا تر از C و ++C است و برای مثال برنامه نویس مستقیما به اشاره گرها یا منابع سیستم دسترسی ندارد.

 زبان برنامه نویسی بیسیک:

 (بر گرفته از کلمات beginner's all-purpose symbolic instruction) یک زبان برنامه‌نویسی ساده از نظر آموزش و بکارگیری و داراى فهرست کوچکى از دستورات و قالبهاى ساده، مقدماتى، پایه‌اى، قلیایی، ابتدایی، اولیه، پایه‌اى، اساسى، اصلی، تهی، بنیانی که در اواسط دهه ۶۰ میلادی توسط جان کمنی و توماس کرتز در کالج دارتموت ابداع شد و به عقیده بسیاری آسان‌ترین زبان برای یادگیری است.

پایتون:

 یک زبان برنامه نویسی سطح بالا برای کامپیوتر است که توسط گیدو ون روسوم(Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۰ ساخته شد. این زبان از زبان های برنامه نویسی تفسیری بوده و به صورت کامل یک زبان شی‌گرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند.

پایتون پروژه‌ای بازمتن توسعه یافته است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد. نسخهٔ ۲.۴.۲ این زبان در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۵ منتشر شد.

زبان برنامه نویسی پرل:

 در سال ۱۹۸۷ توسط لاری وال ساخته شد. پرل قابلیت‌هایی از زبان برنامه‌نویسی سی،دست‌نوشته شل،أک،لیسپ و دیگر زبان‌های دیگر وام گرفته است.

پی‌اچ‌پی:

 (PHP) یکی از پر طرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی متن باز (Open Source) می‌‌باشد، که بیشتر برای طراحی برنامه‌های سمت سرور در وب‌گاه‌های پویا (Dynamic) مورد استفاده قرار می‌گیرد. PHP مخفف PHP: Hypertext Preprocessor (پیش‌پردازنده فرامتن) می‌‌باشد. پی‌اچ‌پی در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد. رسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) ایجاد کننده اولیه آن بوده است ولی در طی زمان این زبان برنامه‌سازی، توسط سایر کارشناسان و برنامه‌نویسان تکمیل گردیده و به شکل کنونی آن درآمده‌است.

پی‌اچ‌پی از زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب است. ساختار این زبان بسیار شبیه زبان سی (C) و زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl) می‌‌باشد. شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل MySql قدرت آن را افزایش داده است.

مشهورترین نرم‌افزارهای(بسته های) ایجاد شده با پی‌اچ‌پی عبارت‌اند از phpBB و PHPNuke و مدیاویکی (MediaWiki) (که این وب‌گاه با آن طراحی شده). پی‌اچ‌پی می‌تواند جایگزینی برای زبان‌های ASP.NET و JSP و Perl باشد.

سادگی استفاده از پی‌اچ‌پی و شباهت آن به زبان سی و پرل (و از نسخه ۵ آن به جاوا) باعث شده که اغلب برنامه نویسان با تجربه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌های کاملی را ایجاد کنند.

پی‌اچ‌پی تنها یک زبان اسکریپت‌نویسی نیست و با استفاده از PHP-GTK می‌توان برای طراحی برنامه‌های با ظاهر گرافیکی (GUI) و همچنین طراحی برنامه‌های خط فرمان شبیه پرل یا پایتون (Python) از آن استفاده کرد.

پی‌اچ‌پی امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه‌های داده را از جمله MySQL، اوراکل، IBM DB2 ،Microsoft SQL Server ،PostgreSQL و SQLite با دستورهایی ساده فراهم می‌‌سازد.

پی‌اچ‌پی روی بیشتر سیستم عامل‌های معروف از جمله لینوکس، یونیکس، ویندوز و Mac OSX و با اغلب کارگزارهای وب (Web Server) معروف، قابل اجراست.

vb.net:

بعد از ارائه ویژوال بیسیک 6 شرکت مایکروسافت به دنبال ارائه تکنولــوژی دات نت سعی نمود که با بسط زبانهای برنامه نویسی قدیمی خود و انتقال آنها به ساختار جدید تر و افزودن امکانات به این زبانها بر آید و یکی از این زبانها که دستخوش تغییرات شد همان زبان ویژوال بیسیک 6 است که از آن به بعد به عنوان Visual Basic.net نام گرفت در واقع مایکروسافت با افزودن پسوند دانت نت به انتهای نام این زبانها سعی در معرفی تکنولــوژی دات نت داشت واین زبان حاوی ویژگی های جدید زیادی می‌باشد.بر خلاف ویژوال بیسیک، ویژوال بیسیک دات نِت یک زبان شیء گراست. توضیح بیشتر این که ویژوال بیسیک دات نِت از ویژگی های انتزاع(abstraction)، نهانسازی(encapsulation)، وراثت(inheritance)و چند ریختی(polymorphism) پشتیبانی می کند. نسخه‌های پیشین ویژوال بیسیک _ 4 تا 6 _ از واسطه ها(Interface) پشتیبانی می کرد اما از وراثت پشتیبانی نمی کرد. ویژوال بیسیک دات نِت وراثت را به خوبی واسطه‌ها پشتیبانی می نماید. از جمله ویژگی های دیگر آن می توان overload کردن را نام برد. به علاوه ویژوال بیسیک دات نت از چند پردازشی(multithread) پشتیبانی می کند که به شما امکان ایجاد برنامه‌های کار بردی چند پردازشی و مقیاس پذیر(scalable) را می دهد. ویژوال بیسک دات نت هم چنین با (CLS)common Language Specification ساز گار است و از اداره کردن ساختار یافته خطا پشتیبانی می کند.

دِلفی

 (Delphi) یا به تعبیری ویژوآل پاسکال – یک زبان برنامه‌نویسی است و بستری برای توسعهٔ نرم‌افزار که شرکت بورلند آن را تولید کرده است. این زبان، در بدو انتشار خود در سال ۱۹۹۵، به عنوان یکی از نخستین ابزارهایی مطرح شد که از توسعهٔ نرم‌افزار بر مبنای متدولوژی RAD پشتیبانی می‌کردند؛ یعنی تولید و توسعهٔ سریع برنامه‌های کاربردی.

این نرم افزار بر مبنای پاسکال شی‌گرا بوده و از این زبان مشتق شده است. البته بورلند نسخه‌ای از دلفی و سی‌پلاس‌پلاس‌بیلدر را برای لینوکس به نام کایلیکس (Kylix) ارائه کرد که مورد استقبال توسعه دهندگان نرم‌افزارهای لینوکس قرار نگرفت. نرم‌افزارهای دلفی در ابتدا به صورت مستقیم از کتابخانه‌های ویندوز و کتابخانهٔ مخصوص خود به نام VCL استفاده می‌کرد، اما پس از نسخه ۶ دلفی، امکانات استفاده از دات‌نت هم به آن اضافه شد. در حال حاضر می‌توان دلفی را یکی از رایج‌ترین زبان‌های ممکن در ایران دانست.

زبانِ دلفی که پیشتر بنام پاسکال شیءگرا (Object-Pascal) خوانده می‌شد و برای طراحی نرم‌افزاهای تحت ویندوز به کار می‌رفت، امروزه چنان توسعه یافته است که برای تولید نرم‌افزارهای تحت سیستم‌عاملِ لینوکس و دات‌نت نیز به کار می‌آید. بیشترین کاربرد دلفی در طراحی برنامه‌های رومیزی و پایگاه دا‌ده‌ها‌ است، اما به عنوان یک ابزارِ «چند- منظوره»، برای طراحی انواع گوناگونی از پروژه‌های نرم‌افزاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

RAD=Rapid Application Development

.ویژوال بیسیک

 توسعه یافته زبان برنامه‌نویسی بیسیک می‌باشد. بیسیک توسط پروفسور جان کمنسی و توماس کرتز از کالج دارتموث برای نوشتن برنامه‌های ساده ایجاد شد. طراحی آن از اواسط دهه ۱۹۶۰ آغاز گردید.

ویژوال بیسیک تا نسخه ۳ به صورت ۱۶ بیتی بود. از نسخه ۵ به بعد فقط ویرایش ۳۲ بیتی آن ارائه شد. (نسخه ۴ هم به صورت ۱۶ بیتی و هم به صورت ۳۲ بیتی عرضه شده بود.)

ویژوال بیسیک از نسخه ۶ به بعد بر پایه چارچوب دات‌نت (NET.) ارائه شد.

اگر چه با ظهور ویژوال بیسیک دات نت اکثر برنامه‌نویسان ویژوال بیسیک ۶ به آن گرویدند، ولی نسخه ۶ همچنان طرفداران ویژه‌ی خود را دارد.

ویژوال بیسیک برای توسعه سریع نرم افزار (RAD یا Rapid Application Development) بر پایه رابط گرافیگی کاربر (GUI یا Graphical User Interface) توسعه داده شد. دسترسی آسان و سریع به پایگاه دادهها با استفاده از DAO ،RDO یا ADO و ایجاد کنترل‌های اکتیو ایکس از جمله مواردی هستند که این زبان را برای RAD مناسب کرده‌اند.

برنامه‌نویسی در ویژوال بیسیک به صورت رخدادگرا می‌باشد.

در برنامه‌نویسی تجاری، ویژوال بیسیک جز محبوب‌ترین‌ها است. بنابه آماری که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، ۵۳٪ از برنامه‌های تجاری با استفاده از این زبان تولید شده‌اند.

دقت کنید که زبان هایی مانند اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) زبان برنامه‌نویسی نیستند بلکه زبانهای قالب بندی هستند.

نمونه یک برنامه

یک برنامهٔ ساده در زبان برنامه‌نویسیBasic که از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است می‌تواند به شکل زیر باشد:

 REM MY FIRST TRY TO COMMAND THIS MACHINE TO DO WHAT I LIKE

PRINT "HELLO NEW WORLD!"

 END

سطر نخست که با واژه کلیدی "REM" آغاز شده و از سوی برنامهٔ واسط درنظر گرفته نمی‌شود و تنها برای نگاه داشتن یک توضیح یا مانند آن برای خود برنامه‌نویس است. سطر دوم با واژه کلیدی "PRINT" به دستگاه فرمان می‌‌دهد تا نوشته "HELLO NEW WORLD!" ("سلام دنیای نو!") را روی نمایشگر بنویسد (چاپ کند). سطر آخر پایان فرامین و برنامه را به ماشین اطلاع می‌‌دهد.

پس از نوشتن یک برنامه مانند بالا، برنامهٔ مترجم (در اینجا Basic) دستورات را تبدیل به فرامینی می‌کند که لایه زیرین، که ممکن است همان سخت افزار باشد، می‌تواند آنها را اجرا کند.

پارادایم‌ها

پارادایم برنامه‌نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون براساس قابلیت‌های درنظر گرفته شده از شیوهٔ خط‌های مختلف استفاده می‌کنند. موارد ریزتری مانند چگونگی برخورد با نیازهای پشت پردهٔ ماشین مانند مدیریت حافظه و مدیریت زباله نیز در زبان‌های مختلف متفاوت است. علاوه بر این‌ها، مفاهیمی متفاوت از (اجرای) یک برنامه تصور شده‌اند که پارادایم یا الگو نام دارند. مثلاً پارادایم برنامه‌نویسی رویه‌ای با برنامه‌ها به صورت مجموعه‌ای از پیمانهها برخورد می‌کند و در برنامه‌نویسی منطقی برنامه‌ها گروه‌هایی از قضایا و قوانین منطقی هستند که ما را به نتایج راهنمایی می‌کنند. زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون بر اساس این پارادایم‌ها ساخته می‌شوند. مثلاً زبان برنامه‌نویسی Pascal و ++C بر مبنای برنامه‌نویسی شی‌گرا و Prolog برای برنامه‌نویسی منطقی طراحی شده‌اند. پارادایم‌ها در مواردی به هم مشابه‌اند و ممکن است تنها در شمار اندک اما تأثیرگذاری از ویژگی ها، متفاوت باشند. همچنین زبان‌های گوناگون ممکن است از ویژگی‌های چند پارادایم هم‌زمان استفاده کنند. مثلاً ++C ویژگی‌هایی از برنامه‌نویسی شی‌گرا، برنامه‌نویسی رویه‌ای و برنامه‌نویسی نوعی دارد.

برنامه‌نویسی شی‌گرا

برنامه نویسی شی‌گرا (به انگلیسی Object Oriented Programming مخفف OOP) شیوه‌ای ازتحلیل و طراحی نرم افزار است که بر تجزیه‌ی مسئله به اشیاء تاکید دارد. اشیاء صور انتزاعی از ماهیت‌های مطرح در مسئله هستند که دو جنبه دارند. اشیاء دارای حالت یا داده بوده و همچنین دارای عملیات بر روی داده‌ها می‌باشند. این نوع نگرش دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت پیچیدگی وهزینه نگهداری کمتری است.

در برنامه نویسی شی‌گرا (Object Oriented) همه چیز یک شی (Object)است. هر شی ویژگی‌ها(Properties) و توابع مربوط به خودش را دارد.

زبانهای برنامه نویسی شی گرا، زبانهایی هستند که در آن برنامه نویس می‌تواند اشیا مختلفی را تعریف نماید و از اشیاء تولید شده استفاده نماید. هر شی یک سری خصوصیت و قابلیت دارد، که اصطلاحاً Properties و Methods خوانده می‌شوند. در این روش از برنامه نویسی دید برنامه نویس به سیستم دید شخصی است که سعی می نماید به پیدا کردن اشیاء مختلف در سیستم و برقراری ارتباط بین آنها سیستم را تولید نماید.programong

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۹
mozafar rahimi